dilluns, 19 de febrer del 2018

Resum de la segona trobada CEF Infantil i Primària: La gelosia



El dijous, 15-2-18 vam reunir-nos per fer la trobada del CEF dedicada a la gelosia.

Els grups de pares i mestres d’Infantil i Primària vam tractar el mateix tema i partint dels mateixos materials. però adaptant-los a les inquietuds dels pares segons l’edat dels fills.





Grup d’Educació Infantil

Vam iniciar la trobada fent una dinàmica que podeu veure en el següent enllaç:
https://vimeo.com/manyanetcorts/cef150218


Es tractava de fer la forma d'un vaixell sense pronunciar paraula...
 


 



En tornar-nos a presentar al grup, (érem molts, com podeu veure) vam voler definir el terme gelosia com un sentiment d’inseguretat, de possessió, de competitivitat, d’enveja que amaga necessitats de reafirmació, d’aprovació, de reconeixement, d’atenció... En resum, són oportunitats de creixement personal. Tots vam convenir que és una resposta emocional negativa i natural, totalment normal. El més habitual és que es resolgui amb el transcurs dels anys, encara que també ens trobem que hi ha nens amb dificultats per controlar aquestes emocions. Fins i tot es pot convertir en un “lastre” generant baixa autoestima, rancúnia i ressentiments.

Les persones construïm la nostra personalitat, des de la genètica i per comparació social. Per aquesta última ens podem sentir millor, igual o pitjor de la gent que ens envolta.

Els nens gelosos temen perdre l’amor del seu entorn i per això pateixen. Ajudar als fills a gestionar i afrontar la gelosia serà ajudar als nens a desenvolupar la seva autoestima, aprendre a valorar-se i sobretot a aprendre a estimar donant, no només rebent.

 Us deixem alguns consells: 


A l’Hospital de Nens de Barcelona, la gelosia entre germans és un dels temes que el metge Javier Massaguer Cabrera ha treballat. Si en educació mai no hi ha receptaris màgics, en la rivalitat/ gelosia sí que hi ha normes generals que poden servir als pares:

     No compareu les qualitats i les aptituds dels fills perquè justament la comparació afavoreix la gelosia.

      Elogieu les qualitats de cada un, i animeu-los a corregir les dificultats sense comparar-los amb els altres.

     Afavoriu que cada un faci les activitats que més li agraden i així en potenciareu els interessos personals. Malgrat que sigui més còmode que facin el mateix, forçar les activitats disminueix la seva llibertat.

4   Ensenyeu-los a discutir adequadament els seus conflictes, que s’escoltin entre ells i que hi busquin les solucions. És ideal que ho facin així perquè és la manera que disminueixi la gelosia i que creixin com a persones.

 
 

 Procés de com prioritzar 20 estratègies, de menys a més educatives, per minimitzar els efectes negatius de la gelosia.


 


Us deixem una relació de propostes per ampliar el tema que us agradaran...



Vídeos:

Conte quan el papa va tenir el seu germà




Celos entre hermanos




Cinco consejos para el primer encuentro




Cinco motivos para tenir el segundo hijo




Cuando el papa se siente desplazado




Referències bibliogràfiques:



-“Mamá, siempre me está molestando!”. Heike Baum. Editorial Oniro.

-“Hermanos, no rivales” Adele Faber- Elaine Mazlish.  Editorial Medici

-“Crecer sin peleas” Elizabeth Crary. Editorial Integral

-“M’agrada la família que m’ha tocat” Carme Thió de Pol. Editorial Eumo



Contes:

“Me quieres o no me quieres” Ed. Lorimbo

“Cuando estoy celoso” Ed. SM

“Yo soy el mayor” Ed. SM

“Cuando tengo celos” Ed. San Pablo



Altres:



- Web Familia Forum.

- “El monstre de colors” Anna Llenas (conte) Editorial Flamboyant

                                                              EQUIP CEF INFANTIL   




El grup de pares i mestres CEF de Primària, vam introduir el tema llegint una lectura que tractava de dos germans amb dues situacions diferents on es produïa gelosia i la reacció dels adults. En un cas la mare ho tracta amb humor i rebaixa la tensió, però l’àvia fa una negació de la gelosia “perquè és lletja i no hi ha de ser” i en l’altre cas, els altres avis ofereixen el mateix als dos nens (per compensar la gelosia del petit) tot i que el pare de les criatures creu que és més educatiu que els nens acceptin que no han de tenir els dos les mateixes coses.


Vam emmarcar entre quines persones pot aparèixer la gelosia: entre germans, cosins, companys d’escola, entre progenitors i fills (en les dues direccions), entre els dos membres de la parella, amb amistats (també entre adults), amb animals,...
 








Per parelles van anar sortint termes relacionats amb la gelosia que ens ajuden a entendre-la. Fixeu-vos el que va sortir en  4 escassos minutets: 


igualtat
poder
protagonisme
imitació
comparar
culpabilitzar al gran
egoisme
enveja
reconeixement
responsabilitat
compartir
liderar
cridar l’atenció
sentiment d’inferioritat
rivalitat
competició
por
discussions
fer la guitza
desigualtat
fer-se veure
regressions
desconfiança
...




Mentre menjàvem galetes vam acabar classificant les mateixes 20 estratègies que estaven treballant els pares d'Infantil, de menys a més educatives. A Infantil van "estendre" les estratègies i a Primària les vam classificar a la finestra!


 









Us les indiquem a continuació per si voleu reflexionar-hi i deixem imatges de com ens van quedar al grup de Primària:

Escoltar-lo

Ignorar les seves conductes inadequades

Reforçar conductes adequades immediatament i sense exagerar

Donar petites responsabilitats

Afavorir el contacte amb iguals

Acceptar que hi hagi regressions

Passar moments exclusius amb cada fill

Parlar-li de la nostra pròpia experiència de fills

Permetre als germans que resolguin els seus conflictes

Ensenyar al petit a assumir les seves responsabilitats

Atorgar privilegis raonables per l’edat

Fomentar actituds de cooperació i solidaritat

Preparar el fill per a l’arribada d’un nou germà

Centrar-se en les conductes inadequades i renyar-lo

Fer comparacions entre germans

Insistir en que el gran doni exemple

Donar-li el que demana quan fa una rebequeria

Disculpar sempre el petit

Evitar conductes agressives

Fer que comparteixin molt: espai, roba...




Ens van quedar dues dinàmiques en el tinter que ens semblaven interessants, però vam estar molt engrescats amb el tema i el temps se’ns va tirar a sobre: Una lectura i un vídeo (consells d’una psiquiatra infantil).


La lectura, us la deixem a continuació.



QUÈ FER QUAN ESCLATA UNA BARALLA?


Les baralles entre germans tenen la seva importància. Es tracta de fixar l’equilibri entre la dependència mútua i l’autodeterminació. Molt sovint el motiu autèntic de la baralla se’ns oculta als adults. De fet, moltes vegades el que s’està discutint no és per a qui serà l’últim got de refresc sinó, més probablement, qui mana i qui se sotmet.

Quan els adults es precipiten a intervenir, priven als nens de l’oportunitat de trobar solucions per ells mateixos. Davant de les baralles, en efecte, menys és més. Menys intervenció és millor. Encara que resulti difícil, sobretot quan els nens criden, ploren i potser demanen per la mama.

La vida és conflicte. De vegades un no aconsegueix el que vol, i d’altres vegades cal lluitar per conservar-lo. Entre nens, el pèndol oscil·la entre baralla i fer les paus a tanta velocitat que amb freqüència els adults no podem seguir el ritme.

Si considerem les relacions entre germans com una manifestació autònoma i justificada en ella mateixa, intervindrem només quan veiem que hi ha perill, o quan ens ho sol·licitin els mateixos nens.

Cal negociar les regles en peu d’igualtat. Si jo, com a pare o mare, determino rígidament com s’han de fer les coses, i qui pot o no pot fer això o allò, no serà estrany que després els nens no inventin cap solució millor per als seus conflictes que l’hegemonia dels més forts.

Heike Baum, ¡Mamá, siempre me está molestando!. (Oniro)




El vídeo el podeu veure en el següent enllaç:






Principals conclusions de la trobada:

La gelosia és un sentiment natural, molt primari, que fa patir a l’individu que la pateix i, si és molt manifest, al seu entorn més immediat.

·         Es podria definir com la por a perdre alguna cosa que ja es posseeix.

·         La gelosia infantil és habitual entre 1 i 3 anys.

·         Cal acceptar-la. No es pot elaborar si topa amb actituds de negació de l’entorn.


Vam acabar recordant la conferència de la propera setmana: El búllying, organitzada per l’AMPA, que està oberta a tots el pares i mares. Cal inscripció a través de la web del col·legi, en l’apartat de l’AMPA.




EQUIP CEF PRIMÀRIA